Filmutvalget

Vi har satt sammen en ekspertgruppe som velger ut hvilke filmer vi skal vise i Kinoklubben. Her kan du bli litt bedre kjent med dem:

Christin Berg

Christin Berg
Programdirektør i Nordisk Film Kino

Jeg snek meg inn på «Shining – Ondskapens hotell» som ung og ble merket for livet av Jack Nicholson. Etter det ble ikke livet det samme. Det ble kulturstudier i Bø i Telemark, og mediekunnskap i Oslo etter det, og gikk opp trappen til Oslo Kinematografers kontorer i Stortingsgaten for første gang på slutten av åttitallet. Jeg kom meg aldri ut av kinosalen igjen. Jeg ble fanget i kinoens fargerike mørke og har ledd, grått og latt meg villig skremme av utallige filmer i mange år. Ser vi bort i fra en periode i et filmproduksjonsselskap som het Oslo Film og noen år som programsjef for filmfestivalen i Haugesund, så har jeg jobbet i Oslo Kinematografer, siden Oslo Kino, nå Nordisk Film Kino i hele mitt voksne liv.

I jobben min som programdirektør hos Nordisk Film Kino har jeg gleden av å være med fylle våre kinolerret med filmer i alle sjangre, slik at vårt kinopublikum kan inviteres inn i det magiske kinomørket. Vi skal vise det beste innen alle sjangre, og personlig begeistres jeg av mye. Jeg har blitt forført av den intense «En natt i Berlin» , ledd meg i hjel av Linn Skåber i den norske «Staying Alive» og latt meg berøre av dokumentarfilmen «Brødre». «It Follows» skremte vettet av meg, og jeg blir gjerne med Matt Damon til Mars.

Arild Kalkvik

Arild Kalkvik
Styreleder Film & Kino

Jeg startet opp med å programmere en liten kino i hjembygda mi da jeg var 14 år, og har alltid hatt et stort hjerte for film - da helst i STORT format på STORT lerret. Det ble starten på en spennende reise inn i filmen og kinoens vidunderlige verden.

En kinoopplevelse gir meg så mange ting: engasjement, underholdning, virkelighetsflukt og følelser i fri utfoldelse. På kino kan en oppleve film i et mørkt rom sammen med andre, noe som gir langt sterkere opplevelser enn de jeg får av å se film i sofaen hjemme.

Jeg liker filmer av alle sjangere, men trives kanskje best når jeg blir tatt med inn i historier og verdener som avviker litt fra den grå hverdagen. "Grand Budapest Hotel" av Wes Anderson er et godt eksempel på en slik opplevelse. Det er en film som er en vidunderlig blanding av stil, karakterer og humor. Liker derfor også Guillermo del Toros og filmer som "Pans Labyrint" og "The Shape of Water". Jeg gleder meg også stort over at vi har fått så mange gode norske filmskapere.

Cecilie Aas

Cecilie Aas
Markedssjef i Ymer Media AS

1993 gikk jeg på ungdomsskolen og fikk arbeidsuke på kinoen i Tønsberg. Det ene tok det andre, arbeidsuken ble utvidet til faste vakter og siden den gang har jeg jobbet med kinofilm i en eller annen form. I ti år solgte jeg popcorn og kinobilletter i Tønsberg, senere var jeg kinosjef i Moss et år. Etter en AD-utdannelse på Westerdals reklameskole ble jeg ansatt i markedsavdelingen hos Norsk Filmdistribusjon, og nå er jeg markedssjef i Ymer Media AS.

Jeg er nærmest altetende hva filmsjangre angår, men er spesielt svak for amerikansk indiefilm, japansk animasjon og engelske kostymedramaer. Jeg har sett mye bra film på kino, og noen av filmene jeg liker best er ”Kubo and the Two Strings”, ”American Honey”, ”Arrival”, ”Deadpool”, ”Captain Fantastic” og ”Brooklyn”.

Britt Sundal

Britt Sundal
Marketing Promotion Manager i SF Studios

Den første kinoopplevelsene jeg kan huske er at mamma tok meg og søsteren min med for å se Sound of Music på Ulstein kino – med innlagt pause midtveis. Siden da har jeg elsket musikaler og dansefilmer! Her er det mye «guilty pleasures», men Grease, Fame, Flashdance, Footloose, White Nights, Mamma Mia, Rocky Horror Picture Show, Chicago, Black Swan og La La Land må bare med.

For meg er film følelser. Jeg liker filmer som treffer meg, overrasker meg, rører meg eller får meg til å le. Det er vanskelig å velge en favoritt, men Nattsvermeren, Pulp Fiction, Fargo, Frihetens regn, American Beauty, Babettes gjestebud og Lady og Landstrykeren står alle høyt på listen.

Bakgrunnen min er fra Blindern hvor jeg studerte engelsk, tysk og psykologi. En utdannelse som kunne ha sendt meg direkte inn i læreryrket, om jeg ikke hadde lagt til et år på BI. Min gullbillett til filmbransjen ble et års tilfeldig vikariat, som nå er blitt til 20, alle som ansatt i SF.

«Når bokstavene går oppover er det slutt!» – Gullkorn fra Britt 5 år om rulleteksten.

Charlotte Førli Neumann

Charlotte Førli Neumann
Programsjef, ODEON Kino AS

Da jeg var 9 år var hele familien på ferie i Hellas, en kveld fikk vi barna lov til å være ekstra lenge oppe for å se «Close Encounters of the Third Kind» på utekino. Det var stort, skummelt og fantastisk, jeg var hekta! Kino ble en stor del av oppveksten og jeg har mange gode kino-minner fra 80-tallet som for eksempel den første kino-daten på E.T i Colosseum, hulkende gråting over «Terms of Endearment», og da jeg så en av favorittfilmene for første gang Lasse Hallström’s «Mitt liv som hund».

Jeg studerte kunst og foto i San Fransisco. Deretter gikk turen innom reklamebransjen før jeg landet i filmformidling. De siste 20 årene har jeg hatt en rekke ulike roller innen distribusjon, bransjeorganisasjon, filmfestivaler, kinomarkedsføring, og i dag jobber jeg som programsjef i kinokjeden ODEON.

Filmer betyr så mye for så mange, de kan være ren underholdning eller en flukt fra virkeligheten. De kan endre hvordan vi ser på verden rundt oss, hjelpe oss med å se andre perspektiver enn våre egne og de hjelper oss til å bli bedre kjent med egne og andres følelser. Som Spike Lee har uttalt: «Vi elsker det filmene gjør med oss ​​mentalt, psykologisk og følelsesmessig.». Når vi velger program for kinoene ønsker vi at tilbudet skal være tilrettelagt publikums ønsker. Vi har mange forestillinger av de mest populære filmene, men vektlegger også en god variasjon i filmtilbudet slik at alle kan finne noe de har lyst til å se.

I tillegg til store Hollywood-filmer som «Thor: Love and Thunder» og «Top Gun Maverick», er noen av mine personlige hittil i år «Everything Everywhere all at Once», «Drive my Car» og «Licorice Pizza».

Elisabeth Brinch

Elisabeth Brinch
Leder i Kinoklubb Norge

Jeg har utdannelse i sosiologi og markedskommunikasjon, og mange års bakgrunn fra forlag- og platebransjen. Januar 2015 startet jeg som leder for Kinoklubb Norge, og er ansvarlig for utvikling, drift og markedsføring av klubben.

Jeg er ganske altetende når det gjelder film, men min største kinoopplevelse tror jeg må ha vært «Flashdance» på Colosseum på 80-tallet. Etter filmen danset vi hele veien hjem fra Colosseum Kino! Som voksen ble jeg fullstendig satt ut av «Pulp Fiction». Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle gapskratte av så groteske scener, og John Travolta ble en enda større favoritt. På feelgood-siden elsket jeg “Mamma Mia” – en perfekt kombinasjon av barndomsminner med ABBA, nydelige greske omgivelser og fantastiske Meryl Streep.

Etter at jeg startet i Filmweb og Kinoklubben har jeg sett utrolig mange fine filmer, og det er vanskelig å trekke frem en favoritt. Men av våre utvalgte Kinoklubbfilmer er det kanskje «Hva vil folk si» som hittil har gjort aller sterkest inntrykk på meg.